Tänk på att ta en paus då och då

Idag är det många som har ett stillasittande jobb, där man dag ut och dag in sitter framför en skärm. Och det gärna i flera timmar i sträck. För att din hjärna och kropp ska hålla sig pigga och alerta är det dock nödvändigt att du tar pauser ibland. Ta hellre lite fler och kortare pauser än att ta färre och längre. Det kan till och med räcka med att du ställer dig upp och går ett varv på kontoret för att din hjärna och kropp ska vakna till igen.

Viktigt att tänka på annat

När hjärnan och kroppen får göra annat för en liten stund kommer du få ny energi och nya ideér. Detta kommer då göra att du kan göra ett bättre jobb med det du ska fortsätta med efter pausen. För att pausen ska göra något krävs det dock att du under pausen försöker att tänka på annat än det du ska jobba med eller göra sen. Oavsett om det gäller GDS connector, mail, marknadsföring, content, ett visst spel eller andra arbetsrelaterade ämnen är det viktigt att bara stänga av och även låta hjärnan vila helt för ett par minuter.

Passa då även på att röra på kroppen. Detta är även något som kan göra det lättare att koppla bort tankar, planering och stress. Ta en kort cykeltur, gör några knäböj, rulla axlarna eller stretcha nacken för att få igång blodcirkulationen och väcka hjärnan. Det finns inget facit på hur många eller långa pauser du ska. Det är du som bestämmer det – låt kroppen och hjärnan tala om för dig när det är dags för en paus. Att ta pauser då och då är dock konstaterat som både bra och viktigt att göra.